top of page

breadcrumbs

Vědomé vady a nedodělky: když zhotovitel ví, že stavba není v pořádku

Vědomé vady a nedodělky patří mezi nejzávažnější porušení povinností zhotovitele. Zjistěte, jaké má objednatel možnosti obrany, kdy může uplatnit práva i po letech a proč se zhotovitel této odpovědnosti nemůže vyvinit.

Zhotovitel předává stavbu s vědomými vadami – právní odpovědnost za nedodělky podle občanského zákoníku.

Vady díla

Každý stavební projekt má své problémy, ale nejzávažnější situace nastává, když zhotovitel ví o vadě, a přesto stavbu předá.


Taková situace má zcela jiné právní důsledky než běžné vady. Zákon i judikatura tyto případy nazývají vědomými vadami – a jejich následky pro zhotovitele bývají fatální.


Co znamená vědomá vada


Podle § 2112 odst. 2 občanského zákoníku nemá zhotovitel právo namítat, že vada nebyla včas oznámena, pokud o ní věděl nebo musel vědět už při předání.


Jinými slovy: jestliže zhotovitel předává stavbu, o jejíchž vadách věděl, odpovídá za ně i po uplynutí zákonných a smluvních lhůt.


Vědomá vada je taková, kterou zhotovitel:

  • znal, ale přesto ji neodstranil,

  • musel poznat při obvyklé odborné péči,

  • nebo ji dokonce vědomě zakryl.

Judikatura i odborná literatura potvrzují, že k vědomé vadě se přistupuje přísně – jde o vědomé porušení povinnosti provést dílo řádně.


Nedodělky jako typ vědomé vady


Za vědomou vadu se považují i tzv. nedodělky, tedy části díla, které nebyly vůbec provedeny.


Rozhodnutí Nejvyššího soudu (např. sp. zn. 32 Cdo 2290/2014) jasně říká:

Nedodělek je druhem vady – a pokud si zhotovitel musel být vědom, že dílo není dokončeno, jde o vadu vědomou.


To znamená, že zhotovitel nemůže tvrdit, že se o „nedokončené části“ nevěděl, pokud bylo zřejmé, že práce nejsou hotové (např. chybí obklady, zábradlí, zapojení elektroinstalace).


Předáním stavby v takovém stavu zhotovitel přebírá riziko trvalé odpovědnosti.


Proč je vědomá vada tak zásadní


Běžné vady (zjevné nebo skryté) musí objednatel včas reklamovat, jinak o svá práva přijde.


U vědomých vad to ale neplatí.


Pokud zhotovitel o vadě věděl nebo musel vědět, objednatel může své právo uplatnit kdykoliv, i po uplynutí záruční nebo pětileté lhůty podle § 2629 OZ.


Tento princip potvrzuje i rozhodnutí Nejvyššího soudu z 10. prosince 2008 (sp. zn. 32 Odo 1604/2006): Zhotovitel, který věděl o vadě a přesto dílo předal, odpovídá za její následky i po uplynutí záruční i zákonné doby.


Klasické příklady vědomých vad


Z praxe a soudních případů lze uvést nejčastější příklady:

  • záměrné zakrytí nedokončených nebo vadně provedených prací,

  • chybná montáž komponentů (např. oken, polykarbonátových desek) v rozporu s technickými normami,

  • neprovedení předepsaných zkoušek těsnosti, statiky či funkčnosti,

  • úmyslné zamlčení chyb s odůvodněním, že „objednatel si toho nevšimne“.

V případě prokázání úmyslu nebo hrubé nedbalosti může být zhotovitel povinen nejen odstranit vadu, ale i hradit škodu a ztrátu z užívání stavby.


Jak objednatel pozná, že jde o vědomou vadu


Určení, zda je vada vědomá, závisí na okolnostech.
Klíčové je, zda:

  • byla vada zjevná již při předání,

  • zhotovitel musel při běžné odborné péči poznat, že práce nejsou v pořádku,

  • existuje důkaz, že vadu zakrýval nebo odmítl odstranit.

Důležitým důkazem bývá stavební deník, komunikace se zhotovitelem, zápisy z kontrolních dnů nebo znalecký posudek.


Pokud se prokáže, že zhotovitel o vadě věděl, nechrání ho žádná prekluzivní ani záruční lhůta.


Jak má objednatel postupovat


  1. Vše zdokumentujte.
    Vyfoťte, popište a uveďte datum zjištění vady.

  2. Oznamte vadu písemně a prokazatelně.
    Použijte doporučený dopis, datovou schránku nebo e-mail s potvrzením doručení.

  3. Uveďte, co požadujete.
    Můžete chtít opravu, slevu z ceny nebo náhradu škody.

  4. Zvažte znalecký posudek.
    Ten často rozhodne, zda šlo o vědomou vadu nebo prostou chybu.

  5. Vyhledejte právní pomoc.
    Zkušený advokát pomůže formulovat výzvy i postup pro vymáhání náhrady škody.


Jaké má objednatel nároky


Pokud se prokáže, že šlo o vědomou vadu nebo nedodělek, může objednatel:

  • požadovat opravu nebo odstranění vady,

  • žádat přiměřenou slevu z ceny díla,

  • odstoupit od smlouvy, pokud je vada podstatná,

  • a uplatnit náhradu škody v plné výši – i po letech.

Zhotovitel se této odpovědnosti nemůže zbavit ani smluvními ustanoveními, která omezují záruční dobu.


Jakmile se prokáže, že vada byla vědomá, zhotovitel nese odpovědnost bez ohledu na čas.


Rozdíl mezi vědomou a skrytou vadou


Na rozdíl od skrytých vad, které objednatel mohl zjistit až později, vědomé vady znal už zhotovitel.


Tím se zásadně mění důkazní břemeno – v případě sporu musí prokázat, že o vadě nevěděl, což je v praxi téměř nemožné.


Závěr: vědomá vada jako test důvěry i odpovědnosti


Vědomé vady a nedodělky nejsou jen technickým problémem – jsou především problémem důvěry mezi objednatelem a zhotovitelem.


Zákon stojí jednoznačně na straně objednatele, protože zhotovitel jako odborník má povinnost předávat dílo bez vad a v plném rozsahu.


Pokud to vědomě poruší, odpovídá i po letech v rámci promlčecí doby.

Upozornění: Tento článek nepředstavuje právní stanovisko. Bold Legal nenese odpovědnost za použití nebo interpretaci zde uvedených informací v konkrétních právních případech. Slouží pouze k obecnému informování a nenahrazuje individuální právní poradenství. Pokud řešíte podobný případ, obraťte se na Bold Legal.

Concept detail:

Témata

Concept detail:

Concept detail:

Žádný spam. Jen obsah, který vám pomůže rozumět právu s nadhledem. Berete na vědomí podmínky ochrany osobncíh údajů zde.

Share information with others >

Who is writing this article for you:

Jméno a příjmení

advokát

What I am an expert in:

Feature 1

Feature 2

Feature 3

Popis advokáta

motto

Do you need assurance that your contracts will hold up in practice?

Related articles

Reference article

Summary

Reference article 2

Summary

Reference article 3

Summary

bottom of page