top of page

breadcrums

Ochrana designu EU vs. autorské právo: jaký je mezi nimi skutečný rozdíl?

Design EU nebo autorské právo? Poznejte klíčové rozdíly, délku ochrany a strategii, jak správně chránit své tvůrčí nápady v Evropě.

Autorské právo a právo ochrany designu EU

Autorské právo

Kreativní nápady mají v dnešní době cenu zlata. Ať už navrhujete produkt, obal nebo logo, klíčové je chránit vzhled i duševní hodnotu svého díla.


V Evropské unii existují dvě hlavní cesty, jak toho dosáhnout – ochrana designu (design protection) a autorské právo (copyright).


Na první pohled vypadají podobně. Obě chrání kreativní výsledek. Jenže ve skutečnosti jde o dva odlišné právní režimy – s jinými podmínkami, dobou trvání i rozsahem práv.


A právě tyto rozdíly často rozhodují o tom, zda svůj nápad skutečně ochráníte, nebo zůstane volně kopírovatelný.


Proč je důležité znát rozdíl


Podnikatelé, designéři i výrobci se často domnívají, že „když je něco moje, tak je to přece chráněné“. Jenže realita práva duševního vlastnictví je mnohem složitější a záleží případ od případu a země od země.


Pokud nevíte, zda váš výtvor spadá pod ochranu designu nebo autorské dílo či jiný druh duševního vlastnictví, můžete:

  • ztratit možnost vymáhat svá práva,

  • zbytečně utrácet za špatný typ ochrany,

  • nebo naopak nechat cenný prvek bez jakékoliv právní jistoty.

Rozdíl mezi typy ochrany ovlivňuje nejen to, kdy a jak práva vznikají, ale i jak dlouho trvají, co přesně chrání a jak se bráníte proti kopírování či jinému porušování Vašich práv.


1. Ochrana designu EU – když rozhoduje vzhled produktu


Co je design podle práva EU


Podle nařízení Rady (ES) č. 6/2002 je průmyslový vzor (design) vzhled celého výrobku nebo jeho části, který je dán zejména:


  • liniemi, obrysy, tvary, strukturou, barvou nebo materiálem výrobku,

  • případně jeho výzdobou.


Zjednodušeně řečeno – design chrání to, jak produkt vypadá, nikoli jak funguje.


Jak vzniká a jak dlouho trvá


Design může být chráněn dvěma způsoby:


Registrovaný design (RCD)


Vzniká zápisem u EUIPO (Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví).


Doba ochrany trvá až 25 let, vždy po 5letých obnovách.


Podmínkou je novost a individuální povaha – design se musí jasně lišit od existujících řešení.


Neregistrovaný design (UCD)


Vzniká automaticky zveřejněním designu na území EU.


Ochrana trvá 3 roky od prvního zveřejnění.


Výhodou je, že není nutná registrace ani poplatky, ale ochrana je slabší a hůře prokazatelná.


Co je chráněno – a co už ne


Design chrání vzhled výrobku – tvary, barvy, vzory, proporce či povrchové úpravy.


Nechrání technické či funkční aspekty produktu.


Pokud prvek určuje pouze jeho funkce (např. tvar šroubu), ochrana designem se neuplatní. Pokud je pro design definující jeho funkce (= jinak danou funkci výrobku nelze zajistit, pak nelze takový design chránit. Věc je samozřejmě v jádru složitější, ale problematika přesahuje rámec tohoto článku.


Design rovněž nechrání samotný nápad (podobně jako autorské dílo nechrání myšlenku, ale její projev, k tomu v následujícím bodu), pouze konkrétní vizuální podobu.


2. Autorské právo – ochrana tvůrčího projevu


Co spadá pod autorské dílo


Autorské právo chrání originální výsledek tvůrčí činnosti, který je vyjádřen v jakékoli objektivně vnímatelné podobě – například:


  • text (článek, kniha, webová stránka),

  • obraz, kresba, grafika, film, skladba nebo architektonické dílo.


Na rozdíl od designu není potřeba registrace – práva vznikají okamžikem vytvoření díla.


Podmínky ochrany


Aby byl výtvor chráněn autorským právem, musí být:


  • originální, tedy vyjadřovat osobnost autora a jeho tvůrčí volbu,

  • tvůrčí, nikoli technicky či mechanicky vytvořený,

  • zachycený v objektivní formě, například kresbou, fotografií, 3D modelem nebo zvukovým záznamem.


Jak dlouho ochrana trvá?


Autorské právo trvá po celý život autora a 70 let po jeho smrti.


U kolektivních děl (např. filmů) se doba počítá podle hlavního autora – například režiséra nebo scénáristy.


3. Klíčové rozdíly mezi ochranou designu a autorským právem


Předmět ochrany

Design chrání vzhled výrobku – tvary, barvy, vzory.
Autorské právo chrání tvůrčí vyjádření – například kresbu, obraz, text nebo hudbu.


Vznik práv
Design vzniká zápisem u EUIPO (registrovaný design) nebo automaticky zveřejněním (neregistrovaný design).
Autorské právo vzniká automaticky okamžikem vytvoření díla.


Doba ochrany
Design je chráněn až 25 let (registrovaný) nebo 3 roky (neregistrovaný).

Autorské právo trvá po život autora a 70 let po jeho smrti.


Podmínky ochrany

Design musí být nový a mít individuální povahu.
Autorské dílo musí být originální a tvůrčí.


Registrace
Design vyžaduje registraci u EUIPO (pokud jde o registrovaný design).
Autorské právo registraci nevyžaduje.


Rozsah práv
Vlastník designu může zakázat užívání, výrobu nebo prodej identického designu.
Autor má výhradní právo dílo užívat, rozmnožovat, sdílet a zveřejňovat.


Omezení
Design neplatí pro soukromé či nekomerční užití.
Autorské právo připouští výjimky – například citace, výuku nebo parodii.


4. Kdy se ochrany překrývají


Některé výtvory mohou být chráněny oběma režimy zároveň.


Typickými příklady jsou:


  • židle s originálním uměleckým tvarem,

  • šperk s výtvarnou hodnotou,

  • módní design s estetickou i funkční složkou.


Takové dílo může být současně průmyslovým vzorem i autorským dílem.


Pokud splňuje podmínky obou režimů, autor získává dvojí ochranu – silnější pozici proti napodobitelům a širší možnosti obrany.


5. Jak zvolit správnou formu ochrany


Výběr správné strategie závisí na tom, co přesně chcete chránit a jak bude výtvor využíván.


  • Pokud má váš produkt výrazný vzhled a komerční potenciál, zvažte registraci designu u EUIPO.

  • Pokud jde o tvůrčí, umělecké nebo grafické dílo, postačí autorské právo.

  • Pokud má vaše dílo praktickou i estetickou složku, využijte kombinaci obou.


Příklad z praxe:


Designér vytvoří unikátní tvar vázy.


Pokud ji zaregistruje u EUIPO, získá výhradní práva na její tvar a vzhled.


Zároveň, pokud má váza uměleckou hodnotu, je automaticky chráněna i autorským právem.


Výsledek? Dvojí ochrana a silnější pozice vůči kopírování.


6. Jak předejít právním sporům


Nejčastější chyby podnikatelů:

  • spolehnutí pouze na autorské právo u výrobků, které se vyrábějí sériově,

  • opomenutí registrace designu z důvodu časové tísně,

  • mylná představa, že design chrání i samotný nápad.


Jak se chybám vyhnout:


  1. Jasně si určete, co přesně chcete chránit.

  2. Prověřte, zda je váš design nový (EUIPO, WIPO databáze).

  3. Konzultujte s odborníkem, zda jde o design, autorské dílo nebo obojí.

  4. Vždy uzavírejte smlouvy s jasným převodem práv.


7. Kdy se obrátit na advokáta


Pokud máte pochybnosti o tom, zda váš produkt nebo design splňuje podmínky ochrany, nebo chcete předejít kopírování, je vhodné obrátit se na advokáta specializovaného na duševní vlastnictví.


Zkušený právník vám pomůže:


  • určit nejvhodnější typ ochrany,

  • připravit podklady pro registraci,

  • zastoupit vás při jednáních nebo sporu o porušení práv.


Závěr: dvě cesty, jeden cíl – jistota, že vaše tvorba zůstane vaše


Ochrana designu EU i autorské právo jsou dva pilíře právní ochrany kreativity.


Zatímco první chrání vzhled výrobku a vyžaduje aktivní registraci, druhé chrání tvůrčí projev automaticky.


Kdo chce být na trhu opravdu v bezpečí, neměl by volit jen jednu z cest, ale porozumět oběma.


Kombinací správné strategie, včasné registrace a právní podpory můžete zajistit, že vaše značka, produkty i nápady zůstanou opravdu vaše.


Potřebujete pomoci s ochranou designu nebo autorských práv?


Tým Bold Legal se specializuje na ochranu duševního vlastnictví napříč Českem i EU.


Pomůžeme vám:


  • registrovat design u EUIPO,

  • posoudit autorskou ochranu,

  • a vytvořit strategii, která pokryje všechna právní rizika.


Kontaktujte nás a zjistěte, jak zajistit, že vaše tvorba zůstane skutečně vaše.


3 hlavní poznatky


  1. Design ≠ autorské dílo. Design chrání vzhled výrobku, autorské právo chrání tvůrčí vyjádření.

  2. Registrace se vyplatí. EU design poskytuje silnější důkazní pozici a širší ochranu.

  3. Kombinace je klíčem. Spojením obou ochran dosáhnete maximální právní jistoty a hodnoty své značky.

Upozornění: Tento článek nepředstavuje právní stanovisko. Bold Legal nenese odpovědnost za použití nebo interpretaci zde uvedených informací v konkrétních právních případech. Slouží pouze k obecnému informování a nenahrazuje individuální právní poradenství. Pokud řešíte podobný případ, obraťte se na Bold Legal.

Pojmy, které se v tomto článku objevují, nebo s ním souvisí:

Témata

Rozumět právu znamená mít jistotu.

Právo nemusí být složité.
Vysvětlujeme, jak se právní změny dotýkají vás, vašeho podnikání i každodenních rozhodnutí — bez žargonu, jasně a s kontextem, který dává smysl.

Žádný spam. Jen obsah, který vám pomůže rozumět právu s nadhledem. Berete na vědomí podmínky ochrany osobncíh údajů zde.

Sdílejte informace s ostatními >

Kdo pro vás píše tento článek:

Jméno a příjmení

advokát

V čem jsem odborník:

Feature 1

Feature 2

Feature 3

Popis advokáta

motto

Potřebujete jistotu, že vaše smlouvy obstojí i v praxi?

Související články

Referenční článek

Shrnutí

Referenční článek 2

Shrnutí

Referenční článek 3

Shrnutí

bottom of page