Detail pojmu:
Ochranná známka
kategorie:
Právo duševního vlastnictví
Ochranná známka je právo k označení, které umožňuje jeho majiteli odlišit své výrobky nebo služby od výrobků či služeb jiných podnikatelů. Jejím účelem je vytvořit jednoznačnou identitu značky na trhu, posílit důvěru zákazníků a chránit investice do budování pověsti.
Aby mohla být ochranná známka zapsána do rejstříku, musí být způsobilá k rozlišení – tedy schopná vnímatelně odlišit produkty nebo služby určitého původu od ostatních.
Zápis ochranné známky poskytuje majiteli výlučné právo ji užívat a bránit ostatním v jejím neoprávněném používání.
Ochrannou známkou může být nejen slovo nebo logo, ale také tvar výrobku, barva, zvuk, pohyb či kombinace více prvků, pokud splňuje požadavek rozlišovací způsobilosti.
Právní základ: zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách (v platném znění).
Příklad z praxe:
Pokud podnik provozuje kavárnu pod názvem EspressoCloud™ a nechá si jej registrovat jako ochrannou známku, nikdo jiný nesmí používat stejné nebo zaměnitelné označení pro kávu, kavárny či podobné služby.
Související právní pojmy, které by vás mohly zajímat:
Obchodní tajemství
US klasifikace (US classification)
Cooling-off Period – Doba na smír
Užívání ochranné známky (trademark use)
Doba na smír při námitkovém řízení EUIPO
EUIPO
Kdo pro vás připravil vysvětlení tohoto pojmu:
Jolana Svatoňová
advokát
V čem jsem odborník:
Ochranné známky a autorské právo
Smlouvy o dílo, nemovitosti
Spory - vady a náhrady škody
Miluju moment, kdy se z myšlenky stane značka – a značka se stane jistotou. Už osm let pomáhám firmám po celém světě chránit to, co s námahou vybudovaly. Právo vnímám jako způsob, jak růst s jistotou a klidem.
"Pomáháme firmám proměnit právo z brzdy na motor jejich byznysu."

Potřebujete na toto téma více poradit?
