top of page

Detail pojmu:

Ochranná známka

kategorie:

Právo duševního vlastnictví

Ochranná známka je právo k označení, které umožňuje jeho majiteli odlišit své výrobky nebo služby od výrobků či služeb jiných podnikatelů. Jejím účelem je vytvořit jednoznačnou identitu značky na trhu, posílit důvěru zákazníků a chránit investice do budování pověsti.

Aby mohla být ochranná známka zapsána do rejstříku, musí být způsobilá k rozlišení – tedy schopná vnímatelně odlišit produkty nebo služby určitého původu od ostatních.

Zápis ochranné známky poskytuje majiteli výlučné právo ji užívat a bránit ostatním v jejím neoprávněném používání.

Ochrannou známkou může být nejen slovo nebo logo, ale také tvar výrobku, barva, zvuk, pohyb či kombinace více prvků, pokud splňuje požadavek rozlišovací způsobilosti.

Právní základ: zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách (v platném znění).

Příklad z praxe:
Pokud podnik provozuje kavárnu pod názvem EspressoCloud™ a nechá si jej registrovat jako ochrannou známku, nikdo jiný nesmí používat stejné nebo zaměnitelné označení pro kávu, kavárny či podobné služby.

Související právní pojmy, které by vás mohly zajímat:

Obchodní tajemství

US klasifikace (US classification)

Cooling-off Period – Doba na smír

Užívání ochranné známky (trademark use)

Doba na smír při námitkovém řízení EUIPO

EUIPO

Kdo pro vás připravil vysvětlení tohoto pojmu:

Jolana Svatoňová

advokát

V čem jsem odborník:

Ochranné známky a autorské právo

Smlouvy o dílo, nemovitosti

Spory - vady a náhrady škody

Miluju moment, kdy se z myšlenky stane značka – a značka se stane jistotou. Už osm let pomáhám firmám po celém světě chránit to, co s námahou vybudovaly. Právo vnímám jako způsob, jak růst s jistotou a klidem.

"Pomáháme firmám proměnit právo z brzdy na motor jejich byznysu."

JITKA_IMG_2047-2_edited_edited_edited_edited.png

Potřebujete na toto téma více poradit?

Související články

Referenční článek

Shrnutí

Referenční článek 2

Shrnutí

Referenční článek 3

Shrnutí

bottom of page